Target Travel Marketing verbaasd over tegenstrijdige berichtgeving inzake toename Nederlandse vakantiegangers naar de Verenigde Staten

NU.nl spreekt zichzelf tegen door persbericht Skyscanner als waarheid de wereld in te sturen.

Bij monde van algemeen directeur Arjan Helle spreekt Target Travel Marketing haar verbazing uit over het bericht dat eerder deze week werd verspreid door Skyscanner. NU.nl publiceerde op basis daarvan: “Er zijn aanzienlijk minder toeristen naar Amerika en Thailand gereisd afgelopen zomer. (…) Dat blijkt uit onderzoek van vliegticketvergelijkingssite Skyscanner, dat in de top-50 van zoekresultaten het aantal keren dat werd doorgeklikt naar bookingssites in juli en augustus vergeleek met 2014.” Helle was enkele uren eerder blij verrast toen het CBS juist bevestigde wat het verkeersbureau voor een groot aantal Amerikaanse staten al wist: “Nederlanders hebben in het tweede kwartaal van dit jaar 248 miljoen euro uitgegeven in de Verenigde Staten. Dat is ruim een derde meer dan in dezelfde periode een jaar eerder”. Het CBS verklaart deze enorme stijging door de toename van het aantal reizigers en een gemiddeld langer verblijf van de Nederlander in de VS. in totaal trokken ruim 147.000 Nederlanders naar Amerika het afgelopen kwartaal. 30.000 méér dan in het tweede kwartaal van 2014, ondanks de duurdere dollar.

Ook Hans Tattersall, voorzitter van ‘Visit USA’ sluit zich aan bij de verbazing van Helle: “Het is werkelijk niet te bevatten dat een organisatie als Skyscanner dit soort conclusies durft te trekken: omdat zij minder bezoekers op hun site krijgen die ‘doorklikken’ naar Amerika gaan er aanzienlijk minder toeristen naar de USA? Het spijt mij te horen dat Skyscanner blijkbaar minder tickets verkoopt naar Amerika. Leden van Visit USA, waarbij onder andere gespecialiseerde reisorganisaties die reizen op Amerika aanbieden zijn aangesloten weten beter: het aantal boekingen naar Amerika zit weer in de lift en dit is een beeld dat (dus) ook door het CBS wordt bevestigd”.

Destination Marketing bureau Target Travel Marketing, toonaangevend als het gaat om de toeristische promotie van Amerikaanse staten en de USA in het algemeen ziet de laatste jaren een gestage groei in reizen naar de Verenigde Staten. De verwachting is dat het bezoekersaantal van bijna 600.000 dit jaar overtroffen gaat worden hoewel er wel een duidelijke verschuiving waarneembaar is van georganiseerde reizen naar zogenaamde modulaire boekingen waar de reiziger een los ticket koopt, eventueel een auto of een camper huurt en z’n accommodatie on-line boekt via een van de vele directe aanbieders. De toenemende interesse van de Nederlander, die gemiddeld zo’n 18 dagen in de USA doorbrengt is ook niet onopgemerkt gebleven bij de Amerikaanse aanbieders van toeristische producten weet Target Travel Marketing. Er wordt op de komende Vakantiebeurs in Utrecht (13-17 Januari 2016) een record aantal deelnemende partijen verwacht in het Brand USA paviljoen dat door TTM wordt gecoördineerd. Naar verwachting zullen in 2016 bijna vier op de 100 Nederlanders naar Amerika reizen.

Onlangs heeft Visit USA de handen ineen geslagen met de collega’s van Visit USA uit België en Luxemburg. Het gezamenlijke doel: zoveel mogelijk Nederlanders en Belgen enthousiasmeren om een bezoek te brengen aan het land van de ongekende mogelijkheden. Visit USA wordt in haar activiteiten gesteund door touroperators, vliegmaatschappijen, auto- en camperverhuurders, hotelketens en vooral Amerikaanse bestemmingen. Daarnaast door de TIA (Travel Industry Association of America), de Amerikaanse Ambassade en het Amerikaanse consulaat. Naar verwachting zal de Benelux in 2017 “the next 1 million market” zijn. Dit jaar zullen er zo’n 940.000 reizigers uit de Benelux Amerika bezoeken.